Opis projektu
Nauka i rozrywka mogą iść ze sobą w parze i dawać więcej satysfakcji i pożytku, niż czysta rozrywka. A. Dlatego wnioskowany projekt ma kilka niezbędnych poziomów: 1. Projekcja filmu, 2. dzielenie się opiniami, 3. udział osoby, której specjalność wiąże się z problematyką filmu - chętnie osoby związanej z lokalnymi instytucjami, np Biurem Oświaty, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie itp.4. uprzednie (dobrowolne) zapoznanie się z lekturami proponowanymi do danego tytułu: literackim pierwowzorem scenariusza, ale nie tylko (może to być opracowanie popularnonaukowe lub reportaż z odpowiedniej dziedziny), 5. Praktykowanie demokracji i wspólnotowości na lokalna skalę - poprzez wspólne ustalenie i dobrowolne przestrzeganie zasad zabierania głosu i wypowiadania się w dyskusji podczas spotkań B. Przykładowy repertuar przybliża pkt. 1,3 i 4 (jako wzór w pełni omówiono pierwszy tytuł w pozostałych przypadkach zostawiając tylko nazwę filmu): 1)Władca much reż Peter Brook na podst. powieści Wiliama Goldinga, a) gość dr Konrad Maj z Uniwersytetu SWPS, popularyzator psychologii społecznej b) lektury: Philip Zimbardo, "Efekt Lucyfera, Dlaczego Dobrzy ludzie czynią zło?", Justyna Kopińska "Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?", William Golding "Władca much" 2. "Lot nad kukułczym gniazdem" reż M. Forman na podst. powieści K. Keseya, 3. "Kompletnie ześwirowany" pełnometrażowy dokument o powstawaniu "otu nad kukułczym gniazdem", 4. "Był sobie chłopiec" reż Ch. i P. Weitz na podst. powieści N. Hornbyego, 5. "Zapach kobiety" reż. M. Brest na podst. powieści G. Arpino, 6. "Planeta małp" reż F. H. Ruger, na podst. powieści P. Boullea 7. "Odwiedziny prezydenta" reż. J. Batory, na post opowiadania J. Zawieyskiego 8. "Fight Club (Podziemny krąg) reż D. Fincher na podst. powieści Ch. Palahniuka, 9. "Absolwent" reż. M. Nichols na podst powieści Ch. Webba, 10) "Pociągi pod specjalnym nadzorem" reż. J. Menzel na podst. powieści B. Hrabala, 11) film wybrany przez uczestników i poprowadzone przez nich spotkanie (!), 12) "Milczenie owiec" reż M. Scorsese na podst powieści S. Endo C. Zasady organizujące przebieg spotkań i prowadzenie dyskusji. Jak zwykle podczas warsztatów i szkoleń, będą wspólnie ustalone przez uczestników, przy czym proponowane, wybrane reguły to: a) krótka chwila refleksji w milczeniu, na początek i na koniec spotkania (to rozwiązanie zaczerpnięte z treningów sztuk walki-pamiętajmy, że to warsztaty dla mężczyzn), b) mówi jedna osoba naraz, trzymająca dowolny przedmiot. Osoba, która nie ma w ręku przedmiotu, milczy (zasada zaadaptowana z kręgu kobiet), c) wypowiadamy się starając by mówić: rzeczowo, uprzejmie, neutralnym językiem itp. Unikamy w wypowiedziach: ataków osobistych, krytyki światopoglądu, mówienia do kogoś "z góry" itp. D. Powyższe punkty A-C nie są kompletnym przepisem na spotkania, mają tylko zobrazować ich generalną ich koncepcję. Zaplanowane jest 12 seansów, czyli jeden film miesięcznie, prawdopodobnie trzecia sobota miesiąca rano. Jest to uwarunkowane godzinami pracy Biblioteki, a wybór trzeciej soboty ma spowodować, że w 2026 roku nie będzie kolizji tych terminów z dniami świątecznymi. E. W ważnej sprawie udziału kobiet - nie jest on wykluczony, a nawet właściwy, z tym, że: powinien on: sprzyjać dialogowi, nie doprowadzić do dominacji tematyki kobiecej i reinterpretacji (przekręcenia sensu) omawianych utworów.